Wednesday, June 15, 2011

Kehadiran Buah Hati Papa n Mama - 17th Apr 2011@2.36am (ahad)

pengalaman bersalin (agak ngeri)


Jumaat, 15th Apr 2011
Siang tu kerja cam biasa, takder rasa aper2 cuma se mcm dah malas nak kerja.. sempat berbual ngan superior kate kalo leh nak awl je la cuti bersalin, mungkin kerja sampai ujung bulan jer.. coz aq aply maternity leave sama tarikh ngan due date.. kate taknak bazir cuti kan... petang balik kerja ok lagi.. makan malam ngan en somi dengan gumbira hingga tersebut perkataan yg dia tak suke, terus majuk.. kate ckp depan mak huhuhuh.. so en somi majuk pai ke malam..

dia  masuk tido dulu, so lepas tu aku masuk tido.. tepat jam dalam kul 2am macam tu pinggang rasa tak sedap. se macam sakit senggugut. selang 5-6 minit.. tak tau lak tu kontaraksi nak b coz bersalin.. so aku layan kan jer. kejap2 gi toilet coz se mcm nk berak pun hader.. sebab cik somi majuk, so malas nak ngadu ngan dia. dia sedap berdengkur..

6am
sakit sapai pagi jam 6am lebih kurang.. so aq fikir bagtau mak lew.. alih2 mak aku bingkas bangun, JOm2 gi spital kang terberanak pulak, dia kalo nak beranak bila2 je"" mak aq dah cuak tahap KLCC tinggi nyer.
dia kejut en somi, cpt elly bangun, g sptal. huhuhuh terharu tertiba dgn sikap cuak mak aku.. dalam sakit2 tu aku nampak kelibat en somi datang. Muka risau+ cuak+ kelamkabut. dlm sakit2 tu aku termenangis tengok 2 org kesayangan aku kelamkabut disebabkan aku.. sempat aku mintak maaf ngan en somi pasal malam td.. sedey senyer.. en somi peluk aq.. dia pun mintak maaf. pastu terus kelamkabut dia dokong aku turun dari tingkat atas ke kereta.. berat dow aq.. ber deehhhhhhh de ehhhh dia mendokong aku heheeh.. nasib le papa huhuh..

drive terus ke HSI, nasib dekat. sampai terus gi emergency. masuk n doctor check jln.. katenyer 2cm, tp sebab pintu rahim nipis, kena admit. aq di tempatkan dia wat di mana kat situ semua org tunggu jalan keluar.. muke sume sayu2.. aq ok lagi heheheh... mak takleh masuk subuh tu. hubby aje yg usung aku.. pastu tak benarkan duk lama2. dia kena balik.. tido la kat wad huhuhu..

 8am,  doctor check jln. doctor pempuan.. cam harem. saket nk manpous. dia ingat cam gali lubang idung dia kot. se nk tendang tepat kt perut dia.. jln still 2cm.. dia kate lom lg.. nnti jam 12pm kita check lg.
d9am, dtg lawatan dr dr pakar.. dia kate nk check jln. aq kate 'td pg dahhhh".. dia kate takper. kita check semula.. muke AQ dh cuakk.. selukkan td sakitnye terbayang.. dlm hati aq menyumpah2 doctor tu. "

 gi la menyerah diri tuk di seluk huhuh.. masih 2 cm. sakit contration tu tetap rasa.. satu hari rasa cam memerut jer.. tanp memperdulikan org2 yg berada dia katil sebelah dah depan aq ngeranggggg.. " ley mampousssss la, sakit bodoh!.. yg leh2 tu sore tak dgr tap muke kelat tahan sakit.. aq ngan selamber mengeluar kan bunyik yg leh dgr pai konter nurse hahaaha.. dulik ar

seharian duk situ tahan sakit, mak n hubby akan dtg waktu melawat. time mak n hubby dtg makin kuat la ngerangan aq hahah..

dalam kul 10mlm, same day 16th. contration makin kuat n selang 2 minit.. dgn muka tak tahan, aku tekan button merah kat katil panggil nurse.. cammm tettttttttt takde sape dtg. rupenye button osak. siakkkk! memaki dlm dia. nasib ader nurse gumk dtg tgk2... laju ler aku panggil (mmg carik nahasss- kena sluk lagi huuhu) tetap 2 cm.. dalam hati sakit la... potong je voley?

tp sebab contraction dh cepat. selang 2 minit. dia hantor aku gi labor room. senang ati aku. konon leh terus banak. tapi keciwa. menetap kat situ dekat 4 jam.. aq banak 2.36am. masuk labor room 10mlm td.. dalam 4 jam tu sakit dia tak tertanggung.. dgn muke tak malu, aku menjerit2 kat citu.. takkan nak nyayi pulak! sakit gilet.. cam cacing aku masa tu. nurse dh malas nak layan. kuar masuk pun dia tak jeling aku. takut aku bg tau dia sakit la tu..

sampai 1 saat dalam kul 2am, aku leh ser mcm nak berak. sebab takut terberak aku bangun dr katil pai jatuh kat depan pintu. nurse nampak. aku jerit nak g toilet. mampous aku kena marah. ( memandai2 je awak turun katil. kang terkeluar bb awak kang, jatuh kelantai kang!!!) perh kena marah.. mana aku tau setan! ko bgtau la.. aku ingat aku nak berak je.. pas tu dia tanya. anak ke berapa. aq ckp 1. bau dia sengap.

sambung la sakitnye, tapi kali ni rasa namk meneran jer. aku tahan2 takut terberak.. dlm tak sedar hubby dh ader kat sebelah.. ma, standby nak beranak ni... nurse, aq ngan elly je. 3 org.. nasib elly ader.. dia la tolong aku kuat utk pushhhhhh...

1..2...3... pusshhhhhhhhhhh! 123 pushhhhhhhh soree elly. nurse kate salah teran tu.. teran lagi.. pai kepala bb kuar.. wahhhhhhhh kemain suke elly. ma kepala dah kuar ma cepat2..pushh pussshh kate nyer.. aq dah syok dah masa scene push nih. coz sakit contratction tu dah takder.. kalo dr tadi push kan bagusssss (dlm hati)
123 pusssssssshhh. 123 pussssssshhh elly pegang tangan aq kuat.. kuat la aku pushhhhhh. tertiba rasa zappppppp""" zappp"" perg kena potong seyh 2 kali.. pastu push lagi.. bruuuuuuurrrrrrrrr keluar semua bb satu badan..lega~~~ alhamdulillah tepat 2.36 pg ahad 17th apr..

nurse tealak kat badan aq kurang 10 saat. pastu dia amik.. papa azankan dia and terus dia admit NICU. Seminggu Ziqry admit NICU~




 Hari pertama Baby Ziqry admit NICu -
masa ni aq nangis tgk bb kena mcm ni.. Sedey yg teramat sangat. hubby pulak terkilan tak dapat bawak bb balik.. dia tersangat la xcited. cuti selama 2 weeks start aq masuk spital sampai baby selamat balik umah


::: Day 3 :::

 ::: Day 4-7 :::



 Aq stay kat dalam jaga baby selama 4 hari


1 comment: